https://www.aprendum.com.ar/curso-online-absentismo-escolar/
Absentisme
Què entenem per absentisme? Podriem definir aquest com una manera de rebuig a l'escola i per conseqüència una absència de l'alumne a l'aula. Doncs bé, també hem de comprendre que podem distingir entre diversos origens.
Cal recalcar que el primer lloc on s'ha de tractar aquesta situació és on es produeix, és a dir, al centre educatiu. La procedència d'aquest problema pot ser prou diversa. Trobem un origen causat per dificultats personals, psicològiques, familiars o simplement perquè l'alumne té grans dificultats per seguir el ritme de l'aula i açò li produeix una desmotivació que acaba en un absentisme progressiu. Per altra banda, pot tindre un origen familiar causat per la falta de preocupació o interés dels pares en la vida acadèmica de l'alumne afectat. També cal destacar l'origen social, on l'afectat no es veu motivat per les relacions que té al seu voltant, que no tenen una bona influència sobre ell.
Absentisme Familiar
En primer lloc, trobem l'absentisme familiar, on podem classificar un absentisme d'origen passiu i actiu, i desarrelat o nòmada.
Absentisme Escolar
En segon lloc, trobem l'absentisme escolar on l'origen d'aquest és que l'alumne va perdent la motivació, es sent desplaçat o pot ser no és capaç de seguir el ritme de la classe i això produeix una major desconexió de l'alumne a classe.
Absentisme Social
Per últim, explicarem i treballarem en profunditat l'absentisme social, quines funcions tenen tant els docents i els alumnes per previndre aquestes conductes, i la funció de la comunitat educativa i quins valors serien els més adequats treballar amb el subjecte per resoldre aquest problema.
L'absentisme social es dona quan l'alumne és influït per companys, amics o coneguts, induint-lo a seguir la dinàmica absentista. A més, l'alumne pot estar influït per la situació familiar o cultural, com ja hem dit amb anterioritat, si en aquesta no hi ha motivació acadèmica. Condicionat per la falta d'estímuls i possibilitats, l'alumne acaba desenvolupant inconvenients, ja que té una major dificultat per a aconseguir una evolució personal completa, derivant en la mostra de desinterés.
La solució és canviar el punt de vista d'aquests medis socials que influeixen a l'alumne per a que no es desvie del camí de l'educació, sinó que col·laboren per a incidir en ell positivament.
L'activitat que nosaltres proposem per a aquest absentisme social és la tutoria entre iguals, que s'imparteix a molts centres. La tutoria entre iguals és un programa en el que l'alumne més major "apadrina" a un nen més petit, el més major a d'ajudar al més menut en les seues tasques i portar-lo pel bon camí.
Funció del docent
La funció del docent en el cas de l'absentisme social és comunicar als pares que el seu fill està començant a faltar a classe, explicar-los aquest problema i les conseqüències d'aquesta conducta, i insistir en la importància que té l'educació per al futur del seu fill. Una de les activitats proposades pel docent prodia ser la següent: demanar-li a un alumne/a bé siga amic o "el padrí", assignat per la tutoria entre iguals, de la persona que té el problema, que tots els dies passe per la seva casa per a anar a l'escola junts. Si l'alumne/a no vol eixir de casa, l'amic/ga "padrí assignat" ha d'animar-lo a anar a l'escola i fer-li veure que aquesta no és tan roïna. També la comunitat educativa, millor dit la família, deuria acceptar aquest programa. ja que és un benefici per als alumnes.
Funció de l'alumne
L'alumne/a en aquest cas seria el "padrí". Aquesta persona ajudaria al seu xiquet/a apadrinat a anar a classe, a dir-li quines coses estan ben fetes o no deuria de fer per les conseqüències que comporta..., és a dir, portar-lo pel bon camí. La funció del xiquet "apadrinat" és seguir els consells del seu "padrí" per poder seguir el camí correcte.
Funció de la comunitat educativa
La funció de la comunitat educativa es proposar activitats per a evitar l'absentisme. En la tutoria entre igual, com ja s'ha explicat abans, els alumnes més majors del centre “són els padrins” del més menuts del col·legi, és a dir, els més majors han d'ajudar i orientar pel bon camí als menuts. Aquesta activitat és un programa anomenat TEI (Tutoria Entre Iguals) s'implanta en 2003, l'autor del qual és Andrés González Bellido.
En les fotografies es pot observar el funcionament:
Què entenem per absentisme? Podriem definir aquest com una manera de rebuig a l'escola i per conseqüència una absència de l'alumne a l'aula. Doncs bé, també hem de comprendre que podem distingir entre diversos origens.
Cal recalcar que el primer lloc on s'ha de tractar aquesta situació és on es produeix, és a dir, al centre educatiu. La procedència d'aquest problema pot ser prou diversa. Trobem un origen causat per dificultats personals, psicològiques, familiars o simplement perquè l'alumne té grans dificultats per seguir el ritme de l'aula i açò li produeix una desmotivació que acaba en un absentisme progressiu. Per altra banda, pot tindre un origen familiar causat per la falta de preocupació o interés dels pares en la vida acadèmica de l'alumne afectat. També cal destacar l'origen social, on l'afectat no es veu motivat per les relacions que té al seu voltant, que no tenen una bona influència sobre ell.
Cal recalcar que el primer lloc on s'ha de tractar aquesta situació és on es produeix, és a dir, al centre educatiu. La procedència d'aquest problema pot ser prou diversa. Trobem un origen causat per dificultats personals, psicològiques, familiars o simplement perquè l'alumne té grans dificultats per seguir el ritme de l'aula i açò li produeix una desmotivació que acaba en un absentisme progressiu. Per altra banda, pot tindre un origen familiar causat per la falta de preocupació o interés dels pares en la vida acadèmica de l'alumne afectat. També cal destacar l'origen social, on l'afectat no es veu motivat per les relacions que té al seu voltant, que no tenen una bona influència sobre ell.
La funció del docent en el cas de l'absentisme social és comunicar als pares que el seu fill està començant a faltar a classe, explicar-los aquest problema i les conseqüències d'aquesta conducta, i insistir en la importància que té l'educació per al futur del seu fill. Una de les activitats proposades pel docent prodia ser la següent: demanar-li a un alumne/a bé siga amic o "el padrí", assignat per la tutoria entre iguals, de la persona que té el problema, que tots els dies passe per la seva casa per a anar a l'escola junts. Si l'alumne/a no vol eixir de casa, l'amic/ga "padrí assignat" ha d'animar-lo a anar a l'escola i fer-li veure que aquesta no és tan roïna. També la comunitat educativa, millor dit la família, deuria acceptar aquest programa. ja que és un benefici per als alumnes.
L'alumne/a en aquest cas seria el "padrí". Aquesta persona ajudaria al seu xiquet/a apadrinat a anar a classe, a dir-li quines coses estan ben fetes o no deuria de fer per les conseqüències que comporta..., és a dir, portar-lo pel bon camí. La funció del xiquet "apadrinat" és seguir els consells del seu "padrí" per poder seguir el camí correcte.
Funció de la comunitat educativa
La funció de la comunitat educativa es proposar activitats per a evitar l'absentisme. En la tutoria entre igual, com ja s'ha explicat abans, els alumnes més majors del centre “són els padrins” del més menuts del col·legi, és a dir, els més majors han d'ajudar i orientar pel bon camí als menuts. Aquesta activitat és un programa anomenat TEI (Tutoria Entre Iguals) s'implanta en 2003, l'autor del qual és Andrés González Bellido.
En les fotografies es pot observar el funcionament:
Valors
Els valors que es treballen són: la responsabilitat, ja que l'alumne major té un xicoteta responsabilitat sobre el menut; i la cooperació, perquè ha d'existir-ne una per a que la tutoria entre iguals funcione.
Bibliografia
https://www.aprendum.com.ar/curso-online-absentismo-escolar/
http://programatei.com/programa-tei/

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada